British Airways laagvlieger luchtvaartsector

Analisten zijn niet positief over British Airways. Het aandeel van de Britse luchtvaartmaatschappij is het slechtst gewaardeerde aandeel in de luchtvaartsector. Dit ondanks dat British Airways tijdens de presentatie van de jaarresultaten een verdubbeling van de winst liet zien. Verscheidene tegenvallers hebben onder meer gezorgd voor negatieve adviezen. Vooral stijgende brandstofprijzen zorgen voor problemen bij het concern.

Winst verdubbeld
In het boekjaar 2007-2008 heeft British Airways een nettowinst behaald van 580 miljoen pond, omgerekend 855 miljoen euro. Vergeleken met de 290 miljoen pond (365 miljoen euro) die een jaar eerder werd behaald betekent dit een verdubbeling van de nettowinst.

De winst voor belastingen steeg met 45% tot 883 miljoen pond. De omzet kwam uit op 8,75 miljard pond. Het succes bij de divisie Transatlantische reizen was vooral de reden voor de omzetstijging. De recordresultaten hebben ertoe geleid dat British Airways dit jaar weer dividend zal uitbetalen. De laatste keer dat dit gebeurde was in 2001.

Topman ziet af van bonus
Door de goede resultaten kon topman Wille Wlash een bonus tegemoet zien ter hoogte van 700.000 pond. Walsh heeft besloten de bonus niet aan te nemen. Hij meent dat kostenbesparingen en herstructurering ervoor gezorgd dat het concern gunstige financiële resultaten heeft behaald.

Aankomend jaar lastig
British Airways verwacht dat het lopende boekjaar lastiger zal worden. Vergeleken met een jaar eerder is de brandstofprijs twee keer zo hoog. Om zich hiertegen te wapenen hedgen luchtvaartmaatschappijen, oftewel kopen ze brandstof slim in. Ook helpt de zwakke dollar British Airways enigszins hierin. Desondanks was de Britse luchtvaartmaatschappij het afgelopen jaar 124 miljoen pond meer kwijt aan brandstofkosten dan een jaar eerder. Per jaar verstookt British Airways 6 miljoen ton brandstof.

Opstartproblemen Terminal 5
De analisten van Citibank schatten de kosten die voortkomen uit de chaotische opening van de nieuwe terminal op vliegveld Heathrow op 25 miljoen pond. British Airways heeft veel geld hierin gestoken en zal dan ook bijna alleen door deze luchtvaartmaatschappij worden gebruikt.

Op 27 maart werd de nieuwe Terminal 5 op de Londense luchthaven Heathrow geopend. De ingebruikname van terminal 5 verliep chaotisch; personeelsleden konden niet werken, duizenden bagagestukken gingen verloren en vluchten werden geannuleerd. Pas vanaf 8 april kon de terminal haar korteafstandsaanbod vanuit de nieuwe terminal volledig aanbieden.

British Airways stelde op 11 april de geplande verhuizing van langeafstandsvluchten naar terminal 5 uit door de problemen van het computergestuurde bagagesysteem. De verhuizing is verschoven van eind april naar eind juni.


Heatrow Terminal 5

Analisten negatief gestemd
De chaotische opening van Terminal 5 en de daarbij gepaard gaande daling van het vertrouwen in de luchtvaartmaatschappij stemt analisten negatief. Zij zijn dan ook van mening dat deze facetten niet goed naar voren kwamen in de jaarresultaten van 2007-2008.

In totaal zijn er op het moment van schrijven 7 analisten die een verkoopadvies hebben afgegeven voor het aandeel. Daarnaast zijn er 5 houdadviezen en 3 koopadviezen afgegeven. Hierdoor is British Airways het slechtst gewaardeerde aandeel binnen de luchtvaartsector.

In een jaar tijd is de koers van het aandeel meer dan gehalveerd. Vorig jaar mei stond het aandeel nog op 480 pence en nu noteert het net boven de 200 pence.