Delen van AT&T fuseren met Discovery

  • AT&T gaat zijn Warner Media-activa samenvoegen met Discovery in een deal die wordt geschat op ongeveer $ 43 miljard.
  • De deal zal een op zichzelf staand wereldwijd entertainment- en mediabedrijf vormen, met een waarde van ongeveer $ 150 miljard om te concurreren met streamingreuzen zoals Netflix en Disney.
  • Het nieuwe bedrijf zou CNN, HBO, Warner Bros., Animal Planet, TLC en Discovery Channel onder één paraplu brengen, waardoor een kolos van een streamingdienst ontstaat.
  • Discovery President en CEO, David Zaslav zal het nieuwe bedrijf leiden en de nieuwe naam voor het bedrijf zal in de komende weken bekend worden gemaakt.
  • AT&T ontvangt $ 43 miljard in een combinatie van contanten, schulden en het behoud van bepaalde schulden door Warner Media. De deal is gestructureerd als een fiscaal voordelige Reverse Morris Trust.
  • Aandeelhouders van AT&T zouden 71% van de nieuwe terwijl de aandeelhouders van Discovery de resterende 29% zouden bezitten.
  • Het nieuwe bedrijf zal naar verwachting meer dan $ 20 miljard investeren in het produceren van nieuwe inhoud, waardoor de verwachte $ 17 miljard van Netflix met ongeveer 20% wordt overschaduwd.
  • De deal zal naar verwachting in 2022 worden afgerond, waarbij het nieuwe bedrijf een verwachte omzet van $ 52 miljard heeft in het fiscale jaar 2023.
  • Het nieuws veroorzaakte een positieve reactie in de aandelenkoersen van beide bedrijven, waar Discovery steeg met 20% terwijl AT&T ongeveer 5% steeg in de pre-market.
  • De deal komt niet als een verrassing als collega-telecomreuzen; Verizon Communications heeft ook zijn media-middelen afgestoten om zwaar te investeren in de aankomende 5G-technologie.
  • De langetermijnschulden van AT&T zijn gedaald tot $ 159 miljard, inclusief $ 23 miljard die het zou uitgeven om zijn infrastructuur te vernieuwen ondersteuning van 5G.

    AT&T had Time Warner verworven voor ongeveer $ 85 miljard ongeveer 3 jaar geleden. Deze mega-blockbuster-deal betekent ook een einde aan de plannen van AT&T om inhoud en distributie te combineren in één verticaal geïntegreerd bedrijf en een inhoud te worden en leveringskrachtcentrale, wat uiteindelijk een mislukte acquisitiestrategie aangeeft. Nu wacht de nieuwe content-kolos alleen nog maar de goedkeuring van de toezichthouder.