Ahold vooral afhankelijk van prijsacties en de VS

Ahold heeft in het afgelopen kwartaal zowel de omzet als de winst zien oplopen, ondanks de economisch moeilijke omstandigheden. Toch was het niet allemaal positief, want door het mislukte Europees Kampioenschap van Oranje kwam Albert Heijn in de problemen.

Albert Heijn trok dit jaar veel geld uit voor de reclamecampagnes rond het EK, zoals onder meer prijsverlagingen om klanten te trekken. Doordat Oranje echter al zijn wedstrijden verloor mislukten de acties en drukte dit op de resultaten over het tweede kwartaal. Daarnaast moest Ahold extra kosten maken voor de onlinewinkel Bol.com die het eerder dit jaar overnam.

Uiteindelijk kwam de omzet over het tweede kwartaal uit op 7,7 miljard euro, wat een stijging van 12 procent betekende ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Ahold realiseert in de VS nog altijd de meeste omzet en daar was de afgelopen maanden sprake van een omzetstijging van 3,4 procent tot 6,01 miljard dollar. In Nederland nam de omzet toe met 5,3 procent tot 2,56 miljard dollar.

Verder nam het bedrijfsresultaat toe met 18,5 procent tot 326 miljoen euro. In de VS steeg het bedrijfsresultaat met 23 procent tot 257 miljoen dollar, waarbij de operationele marge opliep met 0,2 procent tot 4,3 procent. In Nederland liep het bedrijfsresultaat op met 9,2 procent tot 138 miljoen euro, terwijl de operationele marge daalde van 6,2 naar 5,4 procent. Dit was zoals gezegd te wijten aan de prijspromoties en campagnekosten.

Onder aan de streep resteerde voor Ahold een nettowinst van 248 miljoen euro, een stijging van ongeveer 25% ten opzichte van een jaar geleden.

Gemengd beeld

Al met al waren de resultaten van Ahold voor analisten redelijk in lijn met hun verwachtingen. Waar de Nederlandse prestaties tegenvielen, werd dit deels gecompenseerd door beter dan verwachte resultaten in de VS.

Fernand de Boer van effectenhuis Petercam stelt dat de resultaten magertjes zijn en wijst vooral op het gedaalde ebit-resultaat en de lagere operationele marge in Nederland. Petercam houdt desondanks vast aan zijn add-advies.

Analist John David Roeg van ING vindt dat Ahold erg afhankelijk is van prijsacties en dat de resultaten een gemengd beeld geven. Waar de Nederlandse prestaties tegenvielen, was de VS in de analist zijn optiek oké.

Voor SNS Securities waren de resultaten beter dan verwacht. Volgens de analist komt dit door de sterke prestaties in de VS.

Ahold heeft geen verwachtingen voor heel 2012 afgegeven, maar gaat ervan uit dat de marktomstandigheden moeilijk blijven en de grondstofkosten verder gaan oplopen.