General Motors, Ford en Chrysler vragen overheid om kapitaalinjectie

De drie grootste autofabrikanten van de Verenigde Staten, General Motors , Ford en Chrysler hebben bij de Amerikaanse overheid aangeklopt om een kapitaalinjectie. Het zou gaan om een totaalbedrag van 25 miljard dollar. De bedrijven zeggen de kapitaalinjectie nodig te hebben om te kunnen overleven. De drie auto-fabrikanten willen graag gebruik maken van het steunpakket van 700 miljard dollar van de overheid.

Faillissement
General Motors , Ford en Chrysler dreigen failliet te gaan mochten zij geen kapitaalinjectie ontvangen van de Amerikaanse overheid. General Motors zei dat het slechts een kwestie van weken is voordat het bedrijf failliet is als zij geen 10 tot 12 miljard dollar ontvangen. De CEO’s van Ford en Chrysler zeggen elk genoeg te hebben aan 7 tot 8 miljard dollar.

CEO van General Motors , Rick Wagoner zei verder dat een eventueel faillissement van de drie grootste autobedrijven van de Verenigde Staten zou leiden tot een enorme catastrofe voor de Amerikaanse economie. Vooral in de staat Illinois waar veel auto-industrie gevestigd is zou de werkloosheid fors kunnen gaan stijgen.

In totaal zouden bij een faillissement 3 miljoen mensen hun baan verliezen. Niet alleen 3 miljoen mensen zouden werkloos zijn, ook zouden de belastinginkomsten met 156 miljard dollar afnemen. CEO Rick Wagoner voegde daar aan toe dat de kosten van een eventueel faillissement hoger zouden zijn dan de nu gevraagde steun.



Tegenstanders
In het Amerikaanse congres is er grote weerstand tegen de kapitaalinjectie voor de autofabrikanten. Veel congresleden zijn van mening dat de miljardenverliezen meer te maken hebben met onzorgvuldig en ondoordacht beleid en niet zozeer met de kredietcrisis.

Voorzitter van de Amerikaanse Senaat, Christopher Dodd is van mening dat de autofabrikanten in de problemen zijn gekomen door hoge productiekosten, riante arbeidsovereenkomsten en achterhaalde modellen. CEO Rick Wagoner ontkende dit en zei dat General Motors op dit moment bezig is met een rigoureus hervormingsprogramma. De CEO’s van GM en Ford hebben daarnaast aangeboden hun salaris te verlagen tot het symbolische bedrag van 1 dollar.

Suzuki en Mazda
General Motors heeft zijn belang in het Japanse Suzuki van de hand gedaan. In totaal ging het om een deelneming van 3%. General Motors ontving voor de verkoop circa 230 miljoen dollar. Suzuki en General Motors blijven echter wel samenwerken op het gebied van duurzamere automodellen. Branchegenoot Ford heeft zijn belang van 33,4% in Mazda van de hand gedaan en heeft hiervoor 540 miljoen dollar voor ontvangen.

Consensus General Motors
Het Amerikaanse General Motors krijgt door analisten momenteel 0 koop- en 8 houdadviezen toebedeeld. Het aandeel General Motors krijgt 13 verkoopadviezen. Meest recente advies was afkomstig van JPMorgan welke een houdadvies toebedeelde aan General Motors . Het gemiddelde koersdoel van General Motors bedraagt 4,67 dollar.

De consensus van de analisten over de winst per aandeel van General Motors voor 2009 is -24,81 dollar. Het bedrijf keert geen dividend uit aan haar aandeelhouders. De koers-winstverhouding is volgens voorlopige ramingen van analisten -0,12.