Vrijdagmorgen presenteerde het Nederlandse groothandels- en supermarktconcern
Sligro haar omzetcijfers over 2008. Het concern wist in het afgelopen jaar meer omzet te boeken dan in 2007. Voor analisten was de omzet in lijn met de verwachting. Kenners verwachten echter dat 2009 voor supermarktconcerns in het algemeen een moeilijk jaar zal gaan worden.
Hogere omzet
Sligro heeft in 2008 een omzet gerealiseerd van bijna 2,2 miljard euro (2,168 miljard euro). Dit is een stijging van 5% ten opzichte van 2007.
Sligro is onder meer bekend van de supermarktformules Golff en EM-Té. De divisie Foodservice liet een toename van de omzet zien van 6,9% tot 1,444 miljard euro. De divisie Food
Retail realiseerde een omzetstijging van 1,3% tot 724 miljoen euro. De autonome omzet over 2008 kwam uit op 6,4%, waar dit in 2007 nog 5,6% was.

In het afgelopen jaar verkocht het concern de formules MeerMarkt en Attent aan Spar
Holding . Daartegenover stond onder meer dat
Sligro een belang kreeg van 45% in Spar
Holding . Daarnaast opende
Sligro het afgelopen jaar diverse winkels.
Op 22 januari 2009 zal
Sligro vóórbeurs haar volledige jaarresultaten presenteren.
In lijn der verwachting
Analist Richard Withagen van SNS Securities stelt dat de gerealiseerde omzet door
Sligro in lijn is met de verwachting van de analist. Withagen wijst erop dat de omzetgroei enigszins afzwakt, wat volgens hem te wijten is aan een lagere inflatie en zwakkere volumes als gevolg van het economische klimaat. De analist hanteert momenteel een houdadvies voor het aandeel.
Momenteel staan er voor het aandeel 5 koop-, 5- houd- en 2 verkoopadviezen uit. Hiermee is de consensus licht positief. De koers van het aandeel ligt sinds halverwege november 2008 redelijk stabiel rond de 15 euro. Analisten hebben op dit moment een gemiddeld koersdoel uitstaan van 20,11 euro.
Onzeker jaar
Kenners menen dat 2009 voor supermarkten een moeilijk jaar zal worden. Supermarkten zullen volgend jaar nog wel een groei realiseren maar deze zal afvlakken, aldus kenners. De verwachting is dat de omzet van supermarkten in 2009 zal stijgen met 3% wat neerkomt op 1 miljard euro. Naar verwachting zal prijs dit jaar een centraal thema in de supermarktbranche haan spelen. Verschillende supermarktconcerns komen met aanzienlijke kortingsacties en prijsverlagingen. Zo is C1000 bijvoorbeeld gestart met een campagne waarin elke week 100 artikelen maar een euro kosten. Ook Albert Heijn zal weer net als vorig jaar scherpe kortingen toepassen tijdens de Hamsterweken.