Analisten zien goede deal bij Unilever

De Brits-Nederlandse producent van consumentengoederen Unilever maakte recentelijk bekend dat haar Indiase dochter een verlies heeft geleden in het vierde kwartaal van 2008. Daarnaast maakte het concern bekend dat het de Amerikaanse producent van haarverzorgingsproducten TIGI heeft overgenomen. De meningen van analisten over het aandeel lopen uiteen maar zij vinden de overname van TIGI een goede deal.

India
De Indiase dochter van Unilever , Hindustan Unilever , waar Unilever 52% van de aandelen van in handen heeft, zag over het vierde kwartaal zijn winst dalen met 2,5%. De nettowinst kwam uit op 6,16 miljard roepies (90 miljoen euro). Het resultaat werd gedrukt door onder meer afschrijvingen op de waarde van investeringen. De dochter winst een omzetstijging te realiseren van 17% tot 43,1 miljard roepies.

TIGI
Voor een bedrag van 411,5 miljoen dollar (ongeveer 313 miljoen euro) in contanten heeft Unilever het Amerikaanse TIGI overgenomen. TIGI is een producent van haarverzorgingsproducten en verkoopt onder meer haarmousse, shampoo en haargel, voornamelijk aan professionele kapperszaken. Vorig jaar had TIGI 55 medewerkers in dienst en realiseerde het een omzet van ongeveer 250 miljoen dollar (circa 190 miljoen euro). Hiervan behaalde het concern de helft uit de Verenigde Staten. Unilever hoopt de overname end maart af te ronden.

Analisten zien kansen
Volgens de analisten van Sanford C. Bernstein is de overname van TIGI een kleine maar positieve deal. Volgens de analisten heeft Unilever een goede prijs betaald voor TIGI. Tegelijkertijd kan TIGI volgens de analisten verder groeien door gebruik te maken van Unilever ’s wereldwijde onderzoeksplatform. Tot slot verwachten de analisten dat Unilever agressiever zal worden in zijn overnamestrategie. De analisten hebben momenteel een houdadvies uitstaan met een koersdoel van 19,50 euro.

Voor analist Richard Withagen van SNS Securities kwam de overname van TIGI als een verrassing. Volgens de analist zal het een aantal jaren duren alvorens deze overname waarde zal toevoegen, vooral wanneer gekeken wordt naar de huidige marktomstandigheden. Het belangrijkste voordeel is volgens Withagen dat Unilever kan profiteren van de kennis van TIGI op het gebied van haarstyling. De analist handhaaft het reduce-advies en koersdoel van 17 euro.

De analisten van Société Générale hebben het koersdoel voor Unilever verlaagd van 17 euro naar 16,60 euro. Het sell-advies wordt gehandhaafd. Op korte termijn verwachten de analisten dat de koers van het aandeel meer onder druk zal komen te staan door het huidige economische klimaat dan dat van Europese concurrenten Danone en Nestle . Voor de lange termijn zou de verandering in het management een sterke aanjager voor de koers kunnen zijn, aldus de analisten.

Voor het aandeel staan momenteel 16 koop-, 15 houd- en 13 verkoopadviezen uit. Hieruit blijkt dat analisten zeer verdeeld zijn over het aandeel. Voor 2009 verwachten de analisten gemiddeld genomen een winst per aandeel van 1,18 euro. Hierdoor bedraagt de koers/winstverhouding voor 2009 momenteel 15,11.