Unilever zorgt voor onvrede bij analisten

Donderdagmorgen presenteerde het Brits-Nederlandse Unilever zijn resultaten. Het concern liet weten zijn doelstellingen voor 2010 te laten varen en in de nabije toekomst geen eigen aandelen te zullen inkopen. Analisten zijn zeer ontevreden over de gepresenteerde cijfers en enkele noemen ze ronduit slecht. Daarnaast is er teleurstelling over het loslaten van de doelstellingen door het concern.

Resultaten
In het vierde kwartaal wist Unilever een omzet te realiseren van 10,15 miljard euro, wat een stijging is van 3% ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De groei was voornamelijk te danken door prijzen van producten te verhogen. De volumes daalde met 1,6%. Over geheel 2008 bedroeg de omzet 40,52 miljard euro. De nettowinst in 2008 steeg met 28% tot 5,29 miljard euro.

De onderliggende omzetgroei (dit is de groei tegen constante wisselkoersen en exclusief de aan- en verkopen van bedrijfsonderdelen).kwam in het vierde kwartaal uit op 7,3%. Over geheel 2008 kwam de onderliggende omzetgroei uit op 7,4%, wat iets hoger was dan analisten vooraf hadden verwacht. Unilever sprak in oktober reeds uit dat het ruim boven de gestelde marge van 3%-5% zou uitkomen.

Unilever maakte tijdens de presentatie bekend dat het in de nabije toekomst geen eigen aandelen zal inkopen. Unilever wil zich gaan richten op volumegroei en de kasmiddelen inzetten om de eigen onderneming sterker te maken en dividend uit te keren aan aandeelhouders. Daarnaast wil het concern geld achter de hand houden voor eventuele overnames. Het wil kapitaal gebruiken voor overnames zoals het die recent deed met de aankoop van haarproducent Tigi.

Doelstellingen losgelaten
Voor 2009 verwacht Unilever dat de operationele marge in de eerste helft van het jaar lager zal zijn dan in dezelfde periode vorig jaar. Echter, volgens financieel topman Jim Lawrence zal dit in de tweede jaarhelft wel herstellen. De lagere marges wijt Unilever aan de substantieel hogere prijs van grondstoffen in het eerste kwartaal. In 2008 stegen de grondstofprijzen ook sterk waardoor Unilever in een jaar 2,7 miljard euro extra hieraan kwijt was. Unilever berekende deze gestegen kosten door in zijn producten. Daarnaast zal de prijscomponent van de omzetgroei in de loop van 2009 afnemen, aldus Lawrence. Echter gaf de topman geen concrete verwachtingen af.

De doelstellingen die het concern zich had gesteld voor 2010 heeft het laten varen. Volgens Unilever is het gezien de economische onzekerheid niet gepast de doelstelling om de brutowinstmarge tot 15% te verbeteren te handhaven.

Teleurstelling
Analist Richard Withagen van SNS Securities vindt de gepresenteerde resultaten van Unilever ronduit slecht. De analist stelt dat de marges nog steeds onder druk staan ondanks dat het concern zijn prijzen meer dan verwacht heeft verhoogd de afgelopen periode. Withagen is daarnaast teleurgesteld in het feit dat Unilever geen verwachtingen heeft uitgesproken voor 2009. Wel had de analist reeds vastgesteld dat Unilever zijn margedoelstellingen voor 2010 zou loslaten. De analist handhaaft zijn reduce-advies en koersdoel van 17 euro.

Bij Sanford C. Bernstein zijn ze van mening dat onder meer het uitblijven van vooruitzichten voor 2009 weinig vertrouwen geven voor Unilever voor het komende jaar. Analist Andrew Wood stelt ook de zwakke volumes en marges en een daling van de advertentie-uitgaven zullen zorgen voor een afnemend vertrouwen van beleggers in het concern. De analist blijft mede op basis van het voorgaande conservatief over het aandeel en handhaaft dan ook zijn market perform advies.

Fernand de Boer van effectenhuis Petercam stelt dat de cijfers van Unilever laten zien dat ook producenten van voedsel niet immuun zijn voor de economische crisis. Om meer producten af te kunnen zetten zal Unilever volgens de analist zijn prijzen moeten verlagen alleen zal dit wel een negatieve invloed hebben op de ebit-marge. Dit is dan ook volgens De Boer de achterliggende gedachte dat Unilever zijn margedoelstellingen voor 2010 heeft moeten loslaten. De analist handhaaft dan ook zijn verkoopadvies voor het aandeel.

Analist Koen Van de Steene van Ageas Bank duiden erop dat het intrekken van de verwachtingen voor 2010 teleurstellend zijn en erop wijzen dat Unilever toch behoorlijk last heeft van de recessie. Daarnaast was de analist teleurgesteld in de verzwakking van de volumegroei in de emerging markets van -0,2%. De komende kwartalen zouden we echter volgens de analist de positieve impact moeten beginnen te zien van de fors gedaalde grondstofprijzen en verdere besparingsmaatregelen. De trend van zwakke volumes, die de analist ook zag bij andere producten van consumentenproducten (zoals Procter&Gamble en Colgate) heeft de analist doen besluiten zich voorzichtiger op te stellen. De analist handhaaft het koopadvies voor het aandeel Unilever maar verwijdert het aandeel van de lijst van favoriete aandelen.

Effectenhuis Kepler Reserch vindt de cijfers van Unilever niet goed. Analist Ton van Ooijen wijst op de daling in het vierde kwartaal van 2008 van de onderliggende operationele marges. Daarnaast liet het concern een volumedaling zien in het afgelopen kwartaal en worden de doelstellingen voor 2010 niet gehaald, aldus de analist. De analist hanteert een reduce-advies voor het aandeel met een koersdoel van 20 euro.

De analisten van ABN AMRO vinden de afname van de volumegroei met 1,6% teleurstellend. Marktvorsers hadden gerekend op een nagenoeg blak groeicijfer. Toch stellen met name het afzien van een verwachting voor het huidige boekjaar en het loslaten van de doelstellingen voor 2010 volgens de analisten teleur, hoewel het volgens hen natuurlijk ten dele begrijpelijk is door de verslechterende marktomstandigheden. De analisten stellen dat De condities voor de voedingssector inderdaad moeilijker zijn geworden, maar de analisten verwachten dat branchegenoten Nestle en Danone de komende tijd relatief beter zullen presteren.

Voor het aandeel staan momenteel 17 koop-, 14 houd- en 14 verkoopadviezen uit. De consensus is hierdoor nagenoeg neutraal. Voor 2009 verwachten de analisten een winst per aandeel van 1,18 euro. Hierdoor bedraagt de koers/winstverhouding voor 2009 op dit moment 14,58.