Samas heet voortaan Aspa

Deze week werd bekend dat kantoorinrichter Samas verder zal gaan onder de naam Aspa. Er is onder meer gekozen voor een nieuwe naam omdat er rond de naam Samas een negatieve sfeer hang, aldus het concern. De kantoorinrichter werd recentelijk overgenomen door een consortium van financiële investeerders en heeft een koerswijziging ingezet. Analisten zijn gestopt met het volgen van het aandeel.

Aspa
In juni van dit jaar werd Samas opgekocht door een consortium van financiële investeerders, bestaande uit Tinseltown Investments en Stonehaven. Hierdoor heeft de kantoorinrichter weer voldoende middelen om de komende twee jaar de nieuwe naam van het concern, Aspa, op de kaart te zetten.

Volgens directeur Edward Vis is gekozen om de naam Samas te vervangen omdat deze de onderneming meer hindert dan helpt. Vanaf nu zal Samas door het leven gaan als Aspa. Dat was de marketingorganisatie in Zaandijk die in 1977 werd samengevoegd met de Tilburgse meubelmaker Assenburg. Volgens Vis bleek Aspa de naam die nog de hoogste bekendheid heeft in de markt.

Naast een nieuwe naam zal de kantoorinrichter zich ook herpositioneren. Waar Samas stond voor ‘office furniture’, staat Aspa voor ‘office identity’. In die merkbelofte van totaaloplossingen spelen producten uit de eigen meubelfabriek in Tilburg een veel minder prominente rol.

Aspa zal de tweede plaats innemen achter Ahrend in de kantoorinrichtingsector met een marktaandeel van circa 20%. Voordat de problemen voor Samas in 2006/2007 begonnen had het concern nog een marktaandeel van ongeveer 24%.

Sinds het boekjaar 2002-2003 schrijft Samas al rode cijfers. Mede daarom zag het concern zich in de jaren daaropvolgend genoodzaakt reorganisaties te doen waarbij veel banen verdwenen. Door de verkoop van bedrijfsonderdelen in Duitsland en Centraal- en Oost-Europa vorige week was de ontmanteling van de kantoorinrichter compleet.