Océ niet populair bij analisten

Vorige week publiceerde Océ de resultaten over het eerste kwartaal van 2008. Het bedrijfsresultaat daalde mede als gevolg van de economische malaise met 18%. De printerfabrikant heeft ook veel last van de lage koersen van de Amerikaanse dollar en het Britse Pond. Analisten waren niet content met de resultaten en hebben neerwaartse bijstellingen gedaan voor het advies en/of koersdoel.

Last van economische neergang
Het concern wijdt de slechte resultaten voornamelijk aan de economische neergang. Door de economische malaise daalde het bedrijfsresultaat met 18% tot 17,5 miljoen euro. De omzet kwam 3,7% lager uit op 702,2 miljoen euro. De winst voor rente en belastingen kwam uit op 32,1 miljoen euro. Echter is hierin een boekwinst op de verkoop van het softwareonderdeel ODT in opgenomen, evenals eenmalige reorganisatielasten. Door deze verkoop steeg de winst met 75% ten opzichte van een jaar eerder, waardoor deze uitkwam op 21,3 miljoen euro. De crisis zorgt ervoor dat financiële instellingen over de gehele wereld bestellingen voor printers van onder meer bankafschriften hebben uitgesteld. Daarnaast geeft het concern aan dat bedrijven minder folders en direct mail versturen waardoor Océ minder toners en inktpatronen levert.

Océ wil voor dit jaar 80 miljoen euro gaan bezuinigen, waar eerder de kostenbesparingen op 50 miljoen zouden uitkomen. De stijging van 30 miljoen is het gevolg van de economische onzekerheden. Océ wil de helft van deze extra besparingen realiseren door wereldwijd 350 banen te schrappen. Het restant van het bedrag zal gerealiseerd worden door alle uitgaven kritisch te beoordelen.

Toch was er niet alleen slecht nieuws te melden door Océ. De printerverkoop nam toe met 5,9% door samenwerkingsovereenkomsten met Konica Minolta en Fuji Xerox .

Uitbreiding samenwerking
Zoals hierboven vermeld, is de samenwerking tussen Océ en Konica Minolta succesvol te noemen. Daarom is besloten om de samenwerking uit te gaan breiden. Océ en Konica Minolta gaan samen printers en printsystemen ontwikkelen en op de markt brengen. Deze producten zullen bestemd zijn voor het laag- en midden-segment van de printermarkt. Daarnaast gaat Konica Minolta de printerfabrikant voorzien van kantoorprinters onder het Océ-merk.