Analisten noemen GM fair gewaardeerd

De consensus over General Motors (GM) blijft op houden staan. De analisten zijn het er over eens dat het aandeel op dit niveau rond de 17 dollar fair gewaardeerd is. Het aandeel is bezig met flinke saneringen vooral in Detroit. De afgelopen jaren was het bedrijf niet in staat om winst te behalen. Vooral de focus op de benzineslurpende SUV’s bleek achteraf geen goede keuze door de flink gestegen benzineprijzen. s’Werelds grootste autofabrikant Toyota had haar focus juist wel op milieuvriendelijke auto’s liggen en kon hierdoor GM een flinke tik uitdelen in haar thuisland. In Amerika worden meer Toyota’s dan auto’s van GM verkocht. Afgelopen dinsdag werden de verkoopcijfers over mei van de grote autoproducenten bekend gemaakt. Honda spande de kroon gevolgd door Nissan en Toyota. De grote twee van Detroit (GM en Ford) lieten juist dalingen zien van dubbele cijfers.

GM werknemers in Flint (Amerika) zitten in 1937 bij een staking in de fabriek. Bron: Wayne State University

Afgelopen maandag kwam het nieuws (WSJ) naar buiten dat GM van plan is om in Noord-Amerika reorganisaties te gaan doorvoeren. De geruchten gaan dat de fabrieken in Oshawa Truck Assembly (Ontario), Moraine (Ohio), Janesville en die in Canada gesloten zullen gaan worden. Van oudsher was GM de marktleider in de VS maar de concurrenten zoals Toyota en Nissan hebben het bedrijf forse klappen uitgedeeld. GM zegt dat het niet van plan is om haar dividendbeleid aan te gaan passen. In 2007 en in 2008 betaalde het bedrijf 1 dollar dividend per aandeel uit. Dit ondanks dat het bedrijf geen winst maakte in de jaren 2005, 2006 en 2007. Het dividend van GM wordt per kwartaal uitbetaald (0,25 dollar). Dit komt neer op rond de 550 miljoen dollar. Door de verliezen per aandeel in de afgelopen drie jaar noteert het aandeel met een negatieve koers/winst-verhouding. Het verlies per aandeel van 2007 was met 68,43 dollar gigantisch. De consensus was in de jaren 2005, 2006 en 2007 negatief. De aankondigingen van de reorganisaties hebben de consensus wat doen stijgen tot een gemiddelde van marketperformer. Diverse analisten reageerden opgewekt over de reorganisatieplannen. Echter komt het nieuws voor diverse analisten ook wat aan de late kant. 'They are so heavily loaded with trucks and SUVs that they just had to do something. This is the something that should have been done probably a year ago.' is een reactie van analist John Bulcroft (The Advisory Group).

Hummer H1 Alpha SA

De geruchten dat GM het merk Hummer van de hand zou gaan doen doen steeds meer de ronde. Met het sluiten van de fabrieken voor de SUV’s en trucks gaat GM’s focus steeds meer richting de fabricage van personenauto’s. Deze strategie had GM’s grootste concurrent Toyota echter een paar jaar terug al ingezet. CEO Rick Wagoner gaf in de WSJ aan dat de productmix uit 60% personenauto’s zal gaan bestaan. Nu is het aandeel personenauto’s 50%. Na de bekendmaking van het nieuws steeg het aandeel 1% tot 17,58 dollar. De performance van het aandeel dit jaar is echter -40%. Hiermee is het aandeel de absolute underperformer van de Amerikaanse hoofdindex de DJIA.