De wereldwijde kredietcrisis heeft een groot effect op de auto-industrie. Veel consumenten stellen grote uitgaven uit en zijn bang voor de kredietcrisis die er nu wereldwijd woedt. De cijfers die de autoproducenten de afgelopen tijd presenteerden liegen er beslist niet om.
De autoverkopen in de Verenigde Staten zijn met 27% afgenomen en dit betekent het laagste punt sinds 1991. Automakers hebben te maken met een aarzelende consument en daarnaast hoge productiekosten door de hoge olieprijs.
Energiezuinige Japanse auto’s zijn ook al niet meer in trek als gevolg van de kredietcrisis. Het Japanse Toyota moet nu zelfs noodgedwongen de productie in de Verenigde Staten en Europa terugschroeven. Zelfs de laatste hoop van de autoproducenten de veelbelovende markten van China, Rusland en Brazilië laten dalende verkopen zien. De auto-industrie wil zich nu vol gaan richten op energiezuinigere en efficiëntere motoren en sommigen durven de stap al te maken om de huidige brandstoffen uit te bannen.
General Motors

Het Amerikaanse
General Motors is zonder twijfel dé autoproducent die de zwaarste klappen heeft gehad. In het tweede kwartaal van 2008 boekte de onderneming een verlies van 15,5 miljard dollar. GM heeft de zuinige, efficiënte auto onderschat en heeft teveel ingespeeld op de Sports Utility Vehicle (SUV) en Pick-up trucks.
De Amerikaanse onderneming verkeerd momenteel dus in zwaar weer en wil de verkopen van auto’s stimuleren door zelfs personeelskorting aan consumenten te berekenen. Om nog meer kosten te gaan besparen is de productie van auto’s verplaatst naar Centraal- en Oost-Europa en de productie met 50% verhoogd. Volgens
General Motors heeft dit geholpen en is het marktaandeel met 4,4% gegroeid.
Het Amerikaanse
General Motors krijgt momenteel 3 koop-, 8 houd- en 10 verkoopadviezen. Het gemiddelde koersdoel is 20,40 dollar.
De winst per aandeel
General Motors komt in 2008 uit op -17,46. Dit cijfer is te verklaren door de enorme verliezen die het bedrijf heeft geboekt. Het dividend van
General Motors bedraagt 0,55 dollar. Voor het 3e en 4e kwartaal wordt geen dividend verwacht volgens Thomson Reuters. Het dividendrendement komt uit op 6,09%.
Volkswagen
Het Duitse Volkswagen meldt dat het ondanks slechtere economische vooruitzichten de winst ten opzichte van 2007 hoger is. Volkswagen voet de hete adem van branchegenoot Porsche in zijn nek. Porsche gaat verder met het opkopen van aandelen Volkswagen totdat het bedrijf 50% van de aandelen in handen heeft. De koers van Volkswagen op de DAX30 heeft niet te lijden onder de kredietcrisis. Porsche heeft gemeld dat het tegen iedere prijs Volkswagen aandelen zal blijven kopen. Voor de toekomst richt Volkswagen zich nog meer op energiezuinige en efficiëntere auto’s.
Het Duitse Volkswagen krijgt momenteel 2 koop-, 10 houd- en 28 verkoopadviezen. Het gemiddelde koersdoel komt uit op 144,20 euro.
De winst per aandeel Volkswagen is 12,23 euro. Volkswagen keert een dividend aan zijn aandeelhouders uit van 2,00 euro per aandeel. De koers-winstverhouding is 22,43.
BMW

Het Duitse
BMW heeft evenals andere luxe automerken flink last van de kredietcrisis. De autoverkopen in met name de Verenigde Staten lopen flink terug. Opkomende economieën zoals China en Rusland laten eveneens dalingen zien in de autoverkopen.
BMW ging als gevolg van deze cijfers onderuit op de hoofdgraadmeter van de Duitse beurs de DAX30.
BMW wil zich evenals andere producten gaan richten op zuinigere modellen. Het Duitse bedrijf heeft recentelijk al succesvol een prototype van de Hydrogen (waterstof)
BMW 7-serie getest.
De Duitse automaker
BMW krijgt 19 koop-, 16 houd- en 13 verkoopadviezen. Het gemiddelde koersdoel van
BMW is 28,50 euro.
De winst per aandeel
BMW komt over 2008 uit op 2,68 euro. Het dividend van
BMW bedraagt 1,17 euro. Het dividendrendement is 4,70%. De koers-winstverhouding van
BMW is 9,27.
Peugeot -Citroën
Het Franse
Peugeot -Citroën heeft tijdens de autosalon van Parijs aangekondigd dat het een besparingsprogramma wil gaan opstarten om 2 miljard dollar te besparen. Het Franse concern heeft last van dalende verkopen en meldde verder dat het de productie van hybride auto’s en kleinere motoren gaat verhogen om zo in te spelen om de groeiende vraag naar dit soort auto's.
De Franse onderneming
Peugeot -Citroën krijgt 11 koop-, 9 houd- en 5 verkoopadviezen. Het gemiddelde koersdoel is 38,50 euro.
De winst per aandeel
Peugeot -Citroën bedraagt 5,42 euro. Het dividend van
Peugeot -Citroën bedraagt 1,50 euro. Het dividendrendement komt uit op 6,04%. De koers-winstverhouding van
Peugeot -Citroën is 4,58.
Daimler

Het Duitse
Daimler , moederconcern van Mercedes-Benz. Het bedrijf is recentelijk hard onderuitgegaan op de Duitse beurs DAX30 nadat het gerucht verspreid werd dat het autoconcern een winstwaarschuwing af gaat geven. Het aandeel verloor 7% van zijn waarde na de geruchten. De cijfers van de onderneming komen 23 oktober. Het Duitse bedrijf kondigde recentelijk aan dat het vanaf 2015 alleen nog modellen verkoopt die de huidige brandstoffen zoals benzine en diesel niet meer gebruiken. Het bedrijf wil zich gaan richten op de nieuwe brandstoffen bio-ethanal, biodiesel en waterstof.
De Duitse automaker
Daimler krijgt 27 koop-, 13 houd- en 4 verkoopadviezen. Het gemiddelde koersdoel komt uit op 58,30 euro.
De winst per aandeel
Daimler is over 2008 genomen uitgekomen op 7,50 euro. Het dividend van
Daimler bedraagt 3,09 euro. Het dividendrendement is 9,90%. De koers-winstverhouding van
Daimler is 4,16.
Conclusie
Zoals duidelijk naar voren is gekomen is dat de auto-industrie momenteel het zwaar te verduren heeft.
General Motors spant de kroon met een verlies van 15,5 miljard dollar over het afgelopen kwartaal. Het bedrijf had teveel ingespeeld op de SUV en Pick-up markt.
De oplopende olieprijs heeft deze tak ondertussen de das omgedaan en schakelen veel consumenten massaal over naar energiezuinigere auto’s zoals de Prius van Toyota. Andere auto- producenten volgen het voorbeeld van Toyota en komen met allerlei hybride modellen. Naast de oplopende olieprijs heeft de auto-industrie veel last van de wereldwijde kredietcrisis.
Veel consumenten stellen grote uitgaven uit en zijn bang voor hun portemonnee. De opkomende economieën China, Rusland, India en Brazilië lijken ook veel last te hebben van de kredietcrisis. Concluderend is het dus voorlopig afwachten wat de toekomst gaat brengen voor de auto-industrie.
bron: Thomson Reuters
Bovenstaande grafiek laat de prestaties van de aandelen van de automobielfabrikanten zien. Om overzicht te behouden hebben wij slechts 4 van de 6 autofabrikanten opgenomen. De prestaties van de aandelen
Daimler ,
BMW ,
Renault en
Peugeot liggen in lijn met elkaar. Daarom zijn alleen de prestaties van
Daimler en
Renault opgenomen. Naast deze 2 zijn de prestaties van Volkswagen en
General Motors opgenomen.
De grafiek van Volkswagen laat duidelijk zien dat het aandeel gedurende het afgelopen jaar een beter rendement heeft behaald dan de andere aandelen. Het is zelfs het enige aandeel dat een positief rendement wist te behalen. De rest van de automobielproducenten presteren in lijn met elkaar. Volkswagen noteert momenteel met een positief rendement van 65%. Daartegenover staan de negatieve rendementen van
BMW (41%),
Peugeot (56%),
Daimler (57%),
Renault (60%) en
General Motors (75%).
General Motors is in dit vergelijk die absolute underperformer van de sector.