Analisten anticipeerden op goed Q4 Océ

De afgelopen maanden lagen de koersdoelen voor het aandeel van printfabrikant Océ fors boven het niveau waarop het aandeel verhandeld werd. Ondanks dat de koers van het aandeel behoorlijk afzwakte hielden diverse effectenhuizen vast aan hun koersdoelen. In anticipatie op Océ’s resultaten bleef de consensus op houden staan. Over het vierde kwartaal steeg Océ’s nettowinst met 38%. De EBITDA steeg met 10,3% tot 1,28 euro per aandeel (Q4’06: 1,16 euro). Over 2007 bedroeg de EBITDA per aandeel 3,92 versus 3,65 euro over 2006. De nettowinst per aandeel kwam deze periode uit op 41 eurocent (Q4’06: 30 eurocent). De winst per aandeel over 2007 kwam uit op 88 eurocent, dit is 39,30% meer dan in 2006 (0,63 eurocent).

Océ opende maandag traditioneel het jaarcijferseizoen. Na de publicatie van de resultaten werden er geen advieswijzigingen over het aandeel gedaan. Belegger.nl voelde bestuursvoorzitter Rokus van Iperen aan de tand over de resultaten in 2007 en de focuspunten voor 2008. En vroeg hem naar de invloed van de zwakke dollar, de impact van de nakende Recessie in de Verenigde Staten en eventuele gesprekken met activistische aandeelhouders. Om met het laatste te beginnen: Océ spreekt met iedereen in de markt, dus ook met hedgefondsen. En van een opsplitsing van de printerfabrikant is absoluut geen sprake, zo benadrukt bestuursvoorzitter Rokus van Iperen. ‘Dat zou echt vernietiging van de aandeelhouderswaarde betekenen.’ De resultaten van de belangrijkste divisie DDS, waar printers voor hoogvolume worden gemaakt, stonden het afgelopen jaar onder druk. DDS is goed voor ongeveer 70 procent van de omzet van Océ. Aan de andere kant was WFPS, de divisie waar gespecialiseerde machines die op zeer groot formaat kunnen printen en gebruikt worden voor reclame-uitingen en bouwtekeningen, de absolute geldmaker voor het bedrijf.

Met de opkomst van activistische aandeelhouders is het dus niet raar als er zo nu en dan over opsplitsing wordt gesproken. Océ moet hier echter niet aan denken en focust zich op verbetering van de resultaten bij de DDS-divisie. ‘Ook in 2008 wordt dit een van de focuspunten van Océ’, zegt Van Iperen. ‘Op dit moment kan ik in ieder geval zeggen dat DDS er beter voor staat dan een jaar geleden.’ Océ rapporteerde maandag hoger dan verwachte jaarresultaten. De omzet daalde weliswaar met 0,4 procent tot 3,1 miljard euro, maar de nettowinst van het concern uit Venlo steeg met 38 procent tot 78,9 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat kwam uit op 121,2 miljoen euro.

Economie VS
Hoewel analisten vooral uitkeken naar de verwachtingen voor 2008, kan Océ hier nog niets over zeggen. ‘Wij hebben een dusdanig businessmodel dat we slechts vier weken vooruit kunnen kijken’, verklaart Van Iperen. De CEO maakt zich in ieder geval nog geen zorgen over de Amerikaanse economie en de zwakke dollar. Ruim 40 procent van de omzet van Océ wordt in de Verenigde Staten gerealiseerd, en het wordt steeds duidelijker dat de Amerikaanse economie voor een Recessie staat. ‘In het vierde kwartaal hebben we in ieder geval geen hinder ondervonden van de economische omstandigheden in de Verenigde Staten. Hoe het in 2008 gaat verlopen is afwachten. Bij de publicatie van de eerstekwartaalcijfers hoop ik hier meer over te kunnen zeggen.’ De omzet van Océ wordt wat gedrukt door de zwakke dollar, maar aan de anderen kant maakt het bedrijf ook veel kosten in dollars. Van Iperen laat weten dat Océ wat betreft de dollar 80 procent twaalf maanden vooruit ‘afdekt’.

China
Dan China. Uiteraard een groeimarkt voor Océ, maar echt belangrijk is dit opkomende land nog niet voor de onderneming. ‘We richten ons momenteel vooral op de Verenigde Staten en de grote Europese landen. Er zitten nu nog vooral midden- en kleinbedrijven in China. En de grote machines gaan toch naar de grote bedrijven in het Westen. Maar in de toekomst wordt China ongetwijfeld belangrijk voor Océ’, stelt Van Iperen. Het printerconcern ligt met zijn strategische speerpunten in ieder geval goed op schema. ‘We zullen dit jaar weer grote stappen zetten op het gebied van concurrerende producten, distributiekracht en optimalisatie van de bedrijfsprocessen’, zo besluit de CEO van Océ.