Coca-Cola gooit het op China

Het grootste frisdrankconcern ter wereld Coca-Cola heeft zijn marktaandeel op de Chinese vruchtensappenmarkt aanzienlijk verstevigd. Coca-Cola heeft het grootste vruchtensappenconcern van China Huiyuan Juice Group overgenomen. Na dit nieuws schoot de koers van het Chinese bedrijf omhoog met 167%. Geen van de analisten is negatief gestemd over het aandeel Coca Cola.

Voet aan Chinese wal
Coca-Cola heeft 2,3 miljard dollar betaald voor de overname en heeft 1,60 dollar per aandeel betaald aan de aandeelhouders van Huiyuan Juice Group. De slotkoers van het Chinese bedrijf stond eergisteren op 0,50 dollar per aandeel.

Coca-Cola heeft te kampen met dalende verkoopcijfers op de Amerikaanse thuismarkt. De overname van Huiyuan Juice Group zorgt ervoor dat Coca-Cola haar positie op de Chinese markt flink verstevigd. Het Chinese bedrijf is verantwoordelijk voor een omzetgroei van 187% over de afgelopen 5 jaar en dient daarnaast als tegenwicht voor de verzadigde Amerikaanse markt.



De overname past daarnaast in het plaatje dat het bedrijf zichzelf heeft opgesteld om 80% van zijn groei uit niet-Amerikaanse markten te halen. De Amerikanen gaan er vanuit dat Huiyuan vanaf 2011 actief zal bijdragen aan de winstgroei van Coca-Cola . Het merk Huiyuan Juice Group blijft behouden.

Analisten eensgezind
Analisten zijn zeer positief over het aandeel Coca-Cola . Zo krijgt het aandeel 18 koop-,1 houd- en 0 verkoopadviezen. Het gemiddelde koersdoel voor de Amerikaanse onderneming komt uit op 66 dollar wat een verwacht rendement van ongeveer 27% op zal leveren.

De koers-winstverhouding van Coca-Cola is over 2008 uitgekomen op 20,22 dollar, een daling ten opzichte van het jaar ervoor toen dit nog 23,88 dollar bedroeg. Het dividend komt uit op 1,36 dollar per aandeel, een stijging in vergelijking met 2007 (1,24 dollar). Het dividendrendement laat tevens een stijging zien. Aandeelhouders kunnen een dividendrendement van 2,62% tegemoet zien.