Volgende de ervaringen van Fisher Investments België met financiële publicaties, vloeit veel inkt over deze vraag: zal de politieke instabiliteit de markten doen ontsporen? We kunnen die vraag best begrijpen. Zwakke regeringen die op het punt staan om te vallen – en daarmee ook de kans dat nieuwe gezichten, zeker uit aanstormende of voorheen marginale partijen, aan de macht komen – kunnen het gevoel geven dat er drastische veranderingen zitten aan te komen. Die onzekerheid weegt dan door op de aandelenmarkten. Door de opkomst van populistische politici en partijen in de voorbije vijftien jaar gaan mensen er meer van uit dat er radicale wetswijzigingen worden doorgevoerd als deze partijen in een regering terechtkomen. Maar een instabiel politiek klimaat is niet per se ongunstig voor de markt, zoals we nog nader zullen toelichten.
We wijzen er nog eens op dat Fisher Investments België in haar commentaar geen voorkeur heeft voor een bepaalde politieke partij of kleur, en we de politiek in onze analyses uitsluitend door de lens van de economie en de markt bekijken – in het bijzonder voor ontwikkelde landen, zoals in dit artikel. De politieke stelsels variëren echter overal ter wereld in meer of mindere mate. De politieke macht is in sommige landen in handen van één politieke partij of zelfs één enkele persoon. Daar kan politieke onzekerheid nóg meer zicht op de toekomst ontnemen, omdat niemand weet wie een mogelijk machtsvacuüm zou opvullen. Maar uit haar ervaringen met de economisch meest ontwikkelde landen met een representatieve democratie, weet Fisher Investments België dat de macht van elke afzonderlijke tak van de overheid in het typische politieke stelsel beperkt wordt, tot op zekere hoogte en met verschillende middelen.
De instabiliteit in de Europese politiek lijkt kenmerkend voor de laatste tijd, maar dit is allesbehalve een nieuw fenomeen. Italië is van oudsher hét schoolvoorbeeld van een land waarin regelmatig een nieuwe regeringi gevormd moet worden. Tussen het einde van de Tweede Wereldoorlog en het moment dat premier Giorgia Meloni in 2022 aan de macht kwam, heeft Italië 68 regeringen voorbij zien komen. Gemiddeld is dat elke 13 maanden een nieuwe regering. De afgelopen jaren haalden ook de instortingen van Nederlandse, Franse en Spaanse regeringen het internationale nieuws. In Azië staat Japan erom bekend dat het een enorm verloop aan premiers heeft: premiers blijven er in de regel maar kort aan. Wijlen Shinzo Abe, die van december 2012 tot september 2020 zijn tweede termijn als premier vervulde, was een uitzondering op de regel. Tussen zijn aftreden en oktober 2025 heeft Japan alweer vier verschillende premiers gehad.
In de financiële publicaties waar Fisher Investments België ervaringen mee heeft, stellen veel commentatoren dat het verloop in politieke functies ongunstig is voor de financiële markten. Het vooruitzicht op verandering zorgt voor onzekerheid en weegt op het ondernemersvertrouwen. En omdat niemand weet in hoeverre er beleid veranderd zal worden, stellen beleggers zich wellicht eerder afwachtend op. Tegenwoordig zien we dit in een groot deel van Europa en de ontwikkelde wereld in de manier waarop mensen kijken naar de opkomst van allerlei nieuwe populistische partijen. Er wordt van uitgegaan dat die politici, als ze aan de macht weten te komen, hun extreme verkiezingsbeloftes waarmaken en de status quo zullen omgooien.
Onze ervaring leert dat bezorgdheid over politieke instabiliteit ontstaat door bepaalde aannames, namelijk dat de nieuwe politici daadwerkelijk drastische veranderingen zullen doorvoeren. We constateren vaak dat beleggers die persoonlijk niet achter bepaalde politici of partijen staan, ervan uitgaan dat een regeerperiode van die politici of partijen ongunstig zal zijn voor de markten. Wat ons betreft is dit een bevooroordeelde misvatting die tot beleggingsfouten kan leiden. Soms winnen politici verkiezingen door hun charisma en verkiezingsbeloftes, maar ze kunnen later tegen obstakels aanlopen als ze die beloftes willen waarmaken. Dit blijkt duidelijk uit de ervaringen van Fisher Investments België met de recente politieke geschiedenis in Europa.
De populistische PVV kwam in Nederland bijvoorbeeld als grootste uit de bus in de landelijke verkiezingen van 2023, voornamelijk te danken aan de populariteit van partijleider Geert Wilders. Maar de PVV was niet dicht bij een meerderheid in het parlement. De partij ging daarvoor met drie andere partijen rond de tafel zitten en wist na bijna zes maanden pas een coalitie te vormen. Dit kabinet overleefde nog geen jaar, en nu gaan de Nederlanders in oktober 2025 opnieuw naar de stembus. En Nederland is geen uitzondering op de regel. Allerlei Europese regeringen moeten het onderspit delven doordat ze hun verkiezingsbeloftes niet waar kunnen maken of een stuk inschikkelijker worden zodra ze aan de macht zijn, dat hebben we gezien van Frankrijk tot Italië. Bovendien kunnen de gezichten in de regering volop veranderen, maar de wet- en regelgeving verschuift minder. En juist dát is waar de aandelenmarkten het meest naar kijken, wat ons betreft.
Uit de ervaringen van Fisher Investments België met de psychologie van de aandelenmarkten blijkt dat de markten minder waarde hechten aan wie of welke partij er aan de macht is, maar des te meer aan de beleidskoers. En aan de kans dat beleidsplannen daadwerkelijk uitgerold worden. Veranderingen in wet- en regelgeving kunnen directere gevolgen hebben voor de factoren die belangrijk zijn voor winst- en omzetcijfers en de bredere economische bedrijvigheid. Volgens ons is het verstandig om als belegger niet zozeer bezig te zijn met wie er aan de macht is, maar meer met wat de regering wel (en juist niet) kan doen. Bedenk bijvoorbeeld of de partij die het land regeert ook bijvoorbeeld een meerderheid heeft in de Senaat. Dat zou de kans kunnen vergroten dat de regering verregaande wetswijzigingen doorgevoerd krijgt, die winnaars en verliezers opleveren. Dit zou veel onzekerheid opleveren, die vervolgens ook doorweegt op het marktsentiment. En hoe groot is de kans dat bepaalde wetsvoorstellen in de rechtbank sneuvelen? Behalve rechters in eigen land kan ook het Europees Hof van Justitie (HvJ-EU) oordelen dat een nieuwe wet in strijd is met een verdrag van de Europese Unie.
We willen niet beweren dat beleggers er geen vraagtekens bij hoeven te zetten als de macht in de politiek vaak verschuift. Het is alleszins verstandig om als belegger bij te houden hoe groot de kans is op nieuwe wet- of regelgeving. Maar de context is allesbepalend. Een nieuw gezicht betekent namelijk niet dat er per se grootse veranderingen aan zitten te komen.
Volg ons op social media voor de laatste marktontwikkelingen en updates van Fisher Investments België:
                  	Facebook: https://www.facebook.com/FisherInvestmentsBelgie
                  	
 Twitter: https://twitter.com/FisherInvestBE
                  	
 LinkedIn: https://www.linkedin.com/company/fisher-investments-europe---belgië
                  	
 
                  
                  	
                           
                      	Fisher Investments België is de handelsnaam die Fisher Investments Luxembourg, Sàrl in België gebruikt ("Fisher Investments België"). Fisher Investments Luxembourg, Sàrl, een besloten vennootschap met beperkte aansprakelijkheid in Luxemburg, is samen met de handelsnaam Fisher Investments Europe geregistreerd in het Registre de Commerce et des Sociétés (""RCS"") onder nummer B228486. Fisher Investments Europe staat onder toezicht van de Commission de Surveillance du Secteur Financier (""CSSF"") en de statutaire zetel is geregistreerd op: K2 Building, Forte 1, Third Floor, 2a rue Albert Borschette, L-1246 Luxembourg. Fisher Investments Europe besteedt sommige aspecten van het dagelijkse beleggingsadvies, portefeuillebeheer en portefeuillehandelingen uit aan gelieerde ondernemingen.
                        
                      	Dit document bevat de algemene visie van Fisher Investments Europe en dient niet te worden beschouwd als persoonlijk beleggings- of belastingadvies of een afspiegeling van de prestaties van cliënten. Er wordt niet gegarandeerd dat Fisher Investments Europe deze visie zal handhaven. Deze kan immers veranderen op grond van nieuwe informatie, analyses of heroverweging. Niets in dit document is als aanbeveling of prognose van marktomstandigheden bedoeld. Het is eerder bedoeld om een standpunt weer te geven. De huidige en toekomstige markten kunnen sterk afwijken van de hier geschetste scenario's. Bovendien worden geen garanties gegeven met betrekking tot de nauwkeurigheid van eventuele aannames gemaakt in illustraties in dit document. 
                 
              
              i    'Italy Has Its 68th Government in 76 Years. Why Such a High Turnover?' door Andrea Carlo, EuroNews, 11-10-2022.